• نویسنده پست:
  • زمان مطالعه:زمان مطالعه: 1 دقیقه

خرده‌ فروشی کسب و کاری بزرگ است. فروش خرده‌ فروشی در جهان ۲/۷ میلیارد دلار برآورد شده است. در کشورهای توسعه یافته این صنعت به بلوغ رسیده و حتی رشد آن کند شده است و در  اقتصادهای در حال ظهور که به سرعت نیز در حال رشد است، باید تقاضایی جدید و رو به رشد را ایجاد کرد. علیرغم نوسانات گسترده‌ این کسب و کار، چشم ‌انداز خوبی برای آینده‌ آن به ویژه در کشورهای دارای وضعیت مساعد اقتصادی ترسیم شده است.

قالب ‌ها و استراتژی ‌هایی که خرده ‌فروشان بر اساس آنها فعالیت می ‌کنند، در اکثر نقاط جهان به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. این تغییرات ناشی از فن ‌آوری ‌ها، تغییر در الگوهای خرید مصرف‌ کنندگان و موفقیت نوآوری‌های گوناگون است. فن ‌آوری باعث بزرگ‌ تر و پیچیده ‌تر شدن سازمان‌ ها شده است. از این رو نقش فروشندگان آموزش دیده متناسب با شرایط روز بسیار حائز اهمیت است و شرکت هایی که به تیم فروش خود را آماده نگاه می دارند و برنامه مدون آموزشی و بروز در اختیار آنها قرار می دهند میتوانند احتمال موفقیت خود در این صنعت را افزایش داده و علاوه بر گسترش کسب و کار خود، نرخ جابجایی تیم فروش خود را به حداقل برسانند. امروزه کارمندان هر شرکت در اولیت هستند زیرا اگر آنها راضی و خشنود باشند مشتریان نیز خشنود خواهند بود.

از این رو تیم بزرگان فروش با آموزش هایی که سبب تغییر رفتار و عملکرد فروشندگان و در نهایت منجر گردد به شرکت ها کمک می کنند تا مشتریان داخلی ( کارمندان) راضی و وفاداری داشته باشند.

 

نمودار فوق در واقع روند اصلی آموزش فروش توسط تیم بزرگان فروش  در حوزه خرده فروشی (Retail) را نشان می دهد. یعنی از خوش آمد گویی تا ارزیابی مشتری و نحوه ارائه محصول و خدمت و مدیریت اعتراضات مشتریان و در نهایت بستن فروش و ایجاد وفادارسازی مشتری برای خریدهای آینده که در هر مرحله با تکنیک ها و روش های مختلف تیم های فروش آموزش می بینند . ضمن اینکه آموزش ها بصورت کارگاهی است یعنی بعد از آموزش کامل هر مرحله محیط فروشگاهی فراهم شده و فروشندگان می بایست آموزش ها را اجرایی نمایند. سپس با تمرین  تکرار این آموزش ها نهادینه شده و منجر به تغییر رفتار فروشندگان به رفتار های حرفه ای و درست می گردد.

 

علاوه بر روند اصلی فروشندگان به نحوه تصمیم گیری مشتریان نیز آشنا می شوند که در هر مرحله از فرایند خرید چه روندی را باید انجام دهند تا احتمال خرید مشتریان افزایش یابد. نمودار ذیل در واقع نمودار تغییر نگرانی مشتریان هست که در مورد هر خریدی اتفاق می افتد.  که در واقع نشان می دهد  فروشندگان حرفه ای این فرایند را بصورت عالی در مراحل فروش طی میکنند. و منجر به ایجاد اعتماد و رضایت مشتریان خواهد شد.

تیم فروش مجموعه زرسام هم پس از گذراندن مصاحبه حضور و نیاز سنجی و اطلاعات کامل نحوه فروش و خرید مشتریان دوره ویژه مجموعه متناسب با پتانسیل فروشندگان، نوع محصول و فعالیت مجموعه طراحی گردید که در حدود مدت ۲ ماه در دفتر مرکزی شرکت زرسام هنر اجرایی شد. یکی از مفاهیمی کاربردی که علاوه بر آموزش تخصصی فروش به آن پرداخته شده آموزش استایل و پوشش متناسب فروشندگان بود که با حضور استایلیست و طراحان برتر در این دوره انجام شد و  بسیار مورد توجه قرار گرفت. با توجه به تدریجی بودن دوره و اخذ آزمون های مرتبط فرآیند آموزشی آنها تکمیل گردید که خوشبختانه منجر به تغییر رفتار و عملکرد تیم فروش مجموعه گردید گردید.