پزشک فروش شوید !!
حتما از خود می پرسید پزشک فروش شوید یعنی چه ؟ اکثر کسب و کارها توسط افرادی راه اندازی می شوند که تجربه ای در فروش ندارند. این افراد ممکن است کارآفرینانی باشند که به محصولی علاقه دارند و یا آن را ابداع کرده اند و اکنون مجبورند آن را بفروشند.اما از اتفاقاتی که در تعامل بین فروشنده و مشتری احتمالی دقیق، هوشیار، بدبین و مشکوک روی می دهد، آگاهی ندارند. آنها فکر می کنند اگر محصول یا خدمت نسبتا خوبی داشته باشند، فروش مانند باران از آسمان نازل می شود. بنابراین، وقتی شرکتشان از مشتری، پول نقد و اعتبار خالی شده و ورشکست می شود، تعجب می کنند. جمله قدیمی «اگر تولید کنید، آنها خودشان می آیند.» به ندرت صحت دارد. در کسب و کار، «آنها» – یعنی مشتریان – تنها وقتی می آیند که دلشان بخواهد.
واقعیت های جدید درباره فروش
اکنون رقابت در کسب و کار بیش از هر زمان دیگری است و هر هفته و هر ماه سخت تر و شدیدتر می شود. امروزه فروش به مشتریان سخت تر از همیشه است. توقع آنها از کیفیت، خدمات و ارزش، بیشتر شده است. آنها گزینه های بیشتر و اجبار کمتری برای تصمیم گیری سریع دارند. مشتریان بی حوصله هستند و هر چیزی را همین حالا می خواهند.
آن چه مشتریان می خواهند
شاید مهم ترین واژه در فروش محصولات یا خدمات فوق العاده، تداوم باشد. مشتریان باید به طور مداوم از نتایجی که قبل از خرید به آنها قول داده اید، لذت ببرند. اگر محصول شما در ۹۰ درصد موارد، وعده های شما را عملی کند، رتبه کیفیت شما ۹۰ درصد است. هدف نهایی شما رسیدن به رتبه صددرصد است و زمانی می توانید آن را به دست آورید که محصولات یا خدمات، تعهدات شما را دقیقا و به طور مداوم عملی کنند. چنین شرایطی مشتریان را وادار به گفتن این جمله می کند: «این محصول فوق العاده است.»
سه گروه مشتریان
ممکن است محصولات خود را به سه نوع مشتری بفروشید. گروه اول، کسب و کارهایی هستند که در فعالیت های خود از محصولات و خدمات شما استفاده می کنند. گروه دوم، کسب و کارهایی هستند که محصولات و خدمات شما را مجددا در بازار می فروشند. گروه سوم، مصرف کنندگانی هستند که محصولات و خدمات شما را برای بهبود زندگی شخصی خود می خرند. هریک از این مشتریان نیازهای متفاوتی دارند که باید برآورده کنید.
با این وجود، هدف همه رفتارهای خرید، دستیابی به نوعی بهبود است. حصول یا خدمت باید مشکلی را حل کند، نیازی را برآورده کند، یا هدفی را دست یافتنی سازد. برای ارائه محصول یا خدمتی فوق العاده باید دقیقا بدانید چه دستاوردی برای مشتری ایجاد می کنید. هدف هر کسب و کار خدمت رسانی به مشتریان، تامین منافع آنها و ایجاد درآمدی بیشتر از هزینه ها برای آنهاست. هر شرکت با فروش بیشتر محصولات و خدمات، افزایش قیمت آنها، تکرار فروش به خریداران، یا کاهش هزینه های فروش، تولید و توزیع می تواند به سودآوری برسد.
اگر در هر جای دنیا به پزشک مراجعه کنید، آنها همیشه رویه ای مشخص را دنبال می کنند که شامل سه مرحله است: معاینه، تشخیص و پیشنهاد درمان یا تجویز نسخه. فروشندگان نیز باید از همین سه گام در عملیات فروش خود استفاده کنند.
معاینه
همان طور که پزشک قبل از اتخاذ تصمیم نهایی یا ارائه هر پیشنهادی بر معاینه کامل بیمار تاکید می کند، شما بعنوان پزشک فروش نیز باید همین کار را درمورد هریک از مشتریان احتمالی خود انجام دهید.
هرگز فکر نکنید یک نسخه برای همه مناسب است. هیچ گاه فکر نکنید که دلیل یک فرد برای خرید محصولات و خدمات شما با دلایل دیگران یکسان است. یک فروشنده فوق العاده قبل از ارائه فروش خود، با دقت به سخنان مشتری گوش می دهد.
در طی فرایند جمع آوری اطلاعات، خود را موظف کنید که درباره محصول و خدمت صحبت نکرده و پیشنهادی ارائه نکنید. هیچ پزشکی قبل از معاینه شما، با شور و شوق درباره قرص های متنوعی که می تواند برای یک بیمار خاص تجویز کند، صحبت نمی کند. بنابراین، صبور باشید. سوالات زیادی بپرسید. نیازها، خواسته ها، امیدها و آرزوهای مشتری را کاملا بررسی کنید.
تشخیص
در این مرحله، همه اطلاعاتی را که مشتری در اختیار شما گذاشته است با دقت مرور می کنید و با پرسیدن سوالات بیشتر از درک دقیق و درست خود مطمئن می شوید.
سپس آن چه را که فکر می کنید نیاز یا خواسته واقعی مشتری باشد بیان کرده و روش برآوردن آن را توضیح می دهید.
اغلب بیماران درک شفافی از مشکلات یا نیازهای واقعی خود ندارند. به همین دلیل است که یک پزشک مجرب و خوب همیشه یافته های خود را برایتان تشریح می کند، کلیه روش های درمانی ممکن را توضیح می دهد و سپس بهترین درمان ممکن برای شما را توصیه می کند.
این وظیفه پزشک است که مانند فروشنده، تمامی گزینه های ممکن را برای بیمار تشریح کند این کار باعث افزایش اعتبار شما به عنوان یک منبع موثق اطلاعات شده و همدلی شما در حل مشکلات آنها را نشان می دهد. این کار باعث می شود مشتری با کمال میل راه حل های متنوع شما را بررسی کند.
کار یک فروشنده خوب عایق بندی فقط فروش محصولات با کیفیت و ارائه قیمت های عالی نیست. او ابتدا خانه را وارسی می کند تا دریابد چگونه ساخته شده است و هزینه های کنونی انرژی آن چقدر است.
سپس به شما نشان می دهد که به دلیل داشتن عایق بندی قدیمی، دو برابر همسایگان خود، هزینه انرژی پرداخت می کنید و از آن جا که همسایه ها مشکل آلودگی حاصل از عایق بندی قدیمی در اتاق زیر شیروانی را ندارند، نشانه های آلرژی در آنها بسیار کمتر دیده می شود. او توضیح می دهد که چرا خانه همسایگان شما بوی تمیزی و تازگی می دهد. سپس اقدامات لازم برای داشتن عایق بندی بهتر و داشتن مزایای مورد درخواست شما را پیشنهاد می دهد.
فروشندگان باید خود را پزشک فروش بدانند، یعنی افراد متخصصی که کارشان تلفیقی از هنر، اخلاقیات، ارائه رویه های نتیجه بخش و وقف کامل خود برای رفاه مشتری (بیمار) است. ۲۰ درصد فروشندگان برتر در هر حوزه، این رفتار حرفه ای را ارائه می دهند.